دکتر مهدی مهرانی راد؛ دکتر فؤاد بهزادپور
چکیده
ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیتهای آموزشی معلمان در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه، تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسیها نشان میدهد که در این پژوهشها دیدگاه معلمان به عنوان مهمترین کنشگران آموزشی ...
بیشتر
ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیتهای آموزشی معلمان در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه، تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسیها نشان میدهد که در این پژوهشها دیدگاه معلمان به عنوان مهمترین کنشگران آموزشی چندان مورد توجه نبوده است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی دیدگاه معلمان نسبت به بکارگیری یافتههای پژوهشی در آموزش زبان انجام شده است. بدین منظور، نخست پرسشنامهای برای تعیین میزان ارتباط معلمان با پژوهش و نیز بررسی موانع موجود در این راه تهیه شد. پس از مشخص شدن روایی و پایایی، به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه در بین بیش از پانصد معلم زبان انگلیسی توزیع شد. تحلیل پاسخهای معلمان نشان داد که ارتباط ایشان با پژوهشهای دانشگاهی به میزان متوسط هست، اما معلمانی که دارای مدارک دانشگاهی بالاتر و تجربه آموزشی کمتری هستند، تمایل بیشتری به انجام فعالیتهای پژوهشی دارند. علاوه براین یافتههای این پژوهش موید اینست که موانع بکارگیری پژوهش در آموزش زبان را میتوان به چهار گروه تقسیم کرد: موانع مرتبط با ماهیت و کیفیت پژوهشها، موانع مرتبط با سیاستهای آموزشی، موانع مربوط به عدم ارتباط سازنده بین محققان و معلمان، و موانع مرتبط با اجرایی شدن یافتههای پژوهشی در کلاسهای آموزش زبان. تحلیل آماری وزنی هر یک از موانع نیز نشان داد که عدم حمایتهای فکری و مالی، نبود سامانه جامع پژوهشی، و نداشتن دانش کافی معلمان برای درک محتوای پژوهشهای دانشگاهی از مهمترین دلایل عدم کاربست پژوهش در نظام آموزش زبان به شمار میرود.